Road trip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu Road trip - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu

Road trip

Door: Ben Lommen

Blijf op de hoogte en volg Ben

02 Januari 2013 | Australië, Sydney

G'day

Allereerst iedereen een gelukkig 2013 gewenst vanuit het zonnige en warme Australie.

Twee weken geleden hadden we met onze huisgenoten op zaterdag een busparty georganiseerd met als thema kerst. We moestten 30 personen zien te vinden om quitte te spelen maar uiteindelijk waren we met meer dan 60 personen. Met een oude Amerikaanse schoolbus omgetoverd tot partybus gingen we op kroegentocht door Sydney. Een mooie ervaring om in een rijdende bus te feesten en alle aandacht van mensen op straat te trekken aangezien veel mensen als apen uit de ramen hongen.

Na vier kroegen te hebben bezocht waren de meeste nogal bezopen en vond ik het mooi geweest omdat we volgende morgen onze camper moestten ophalen en ik Taka en Cristian had beloofd als eerste te beginnen met rijden omdat ik toch niet veel drink.

Om elf uur waren we in de buurt van het vliegveld om de camper op te halen. Na alle papierwerk te hebben geregeld kwamen we erachter dat geen van ons 1000 dollar borg beschikbaar had op de credit card. Na wat telefoontjes te hebben gepleegd hadden we een kamergenoot zover gekregen om na het vlegveld te komen en voor ons te borg te betalen. Uiteindelijk zijn we om 4 uur vanuit ons appartement aan de 2900 km lange reis begonnen. In het begin was het even wennen om in een 7m lange VW transporter te rijden en dan ook nog links rijden en in een grote stad. Daar kwam nog bij dat mn reisgenoten gebrekkig engels spraken en ze beiden geen richtingsgevoel of borden konden lezen. Ik was de enige die de weg wist en werd meteen promoveerd tot navigator aangezien we geen navigatie hadden.

Op de 24e hebben we de dag aan het strand in Byron Bay doorgebracht waar veel backpackers en hippies te vinden zijn. Kerstavond hebben we doorgebracht in Surfers Paradise (Gold Coast). Uitindelijk hebben we die avond nog klein stukje verder gereden en de nacht op een caravanpark buiten Brisbane doorgebracht. Nadat ik even met de beheerders had gepraat boden ze ons een kostenloze staanplaats aan en konden we gebruik maken van alle faciliteiten.

Eerste Kerstdag hebben we in een warm (35c) en verlaten Brisbane doorgebracht. Na een tijdje op het stadstrand te hebben relaxt hebben we in een Chinees restaurant ons kerstdiner gehad. Aangezien de kroegen pas om middernacht open gingen zijn we weer verder gereden. Die avond hebben we veel kilometers gemaakt door de uitgestorven en mooie outback. Na een aantal uur te hebben gereden en wat hachelijke situaties meegemaakt te hebben omdat Cristian een nogal Colombiaanse rijstijl vond ik het mooi geweest en de nacht in de outback doorgebracht. Achteraf niet gek dat ze mensen afraden om snachts niet te rijden, slecht wegdek, slecht zicht en onoplettende overstekende kangeroos.

Tweede Kerstdag wederom op een strand doorgebracht en de volgende dag was het nog drie uurtjes rijden na Cairns. Na de bagage te hebben gedropt in het hostel ben ik samen met Taka de camper weg gaan brengen. Alles was in orde en de medewerker zei dat we na hostel terug kondenlopen. Het bleek echter 50 min lopen te zijn met 35 graden. Gelukkig konden we in het hostel afkoelen in het zwembad.

In Cairns hebben we een dag doorgebracht in de jungle, met een oude locomotief zijn we de bergen in gegaan waar de door de jungle zijn gelopen en veel dieren te hebben gezien. De tweede dag hebben we aan strand doorgebracht en de laatste dag zijn we met een boot naar een eilandje in de buurt van het Great Barrier Reef geweest. Aangezien we alle niet zoveel om te vissen en duiken gaven hebben we alleen gesnorkeld ook mede de absurde hoge prijzen van 200 dollar om nemo en zijn vriendjes te zien zwemmen.

Zondagvond was onze laatste avond in Cairns, net als vele andere backpackers die ook op 31 december vertrokken. We hebben samen met wat Amerikanen en Canadezen een drankspel gedaan. Iedereen moest 5 bekende personen opschrijven en we speelden met twee teams. Je moest in 15 seconden met drie woorden de persoon omschrijven anders moest je drinken. Ik had voor de grap een oude Duitse leider opgescreven en per toeval kreeg ik hemzelf. Na twee bewegingen te hebben gemaakt wist mij Amerikaanse teamgenoot genoeg en lach iedereen dubbel.

Oudjaarsdag zijn vlogen we om een uur smiddags vanuit Cairns richting Sydney, met een tussenstop in Gold Coast. Om negen uur savonds landden we in Sydney en na snel onze tassen in ons appartment te hebben gedropt zijn we in een feestende massa richting de haven gelopen. De avond hebben we doorgebracht op straat samen met wat Duitse vrienden hoe gek het ook klinkt.

Aanstaande zaterdag vertrek ik alweer met als bestemming Adelaide waar ik een tijdje op een boerderij/tomatenkwekerij in de middle of nowhere ga werken.

Groeten,
Ben