Tobalong Tomatoes - Reisverslag uit Murray Bridge, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu Tobalong Tomatoes - Reisverslag uit Murray Bridge, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu

Tobalong Tomatoes

Door: Ben Lommen

Blijf op de hoogte en volg Ben

17 Januari 2013 | Australië, Murray Bridge

Hallo,

Na twee weekjes in de landelijke omgeving van Zuid Australie te hebben gewerkt is het weer tijd voor een nieuwe reisverslag.

Na nieuwjaar heb ik de laatste week in Sydney nuttig besteed en ben ik onder andere nog na de Blue Mountains national park geweest. Ik was smorgens vroeg met de trein van 0630 gegaan om de drukte voor te blijven. Na twee uurtjes treinen was ik in Katoomba, waar ik het voor het eerst in drie maanden koud had. Het was in de bergen slechts 14 graden.
Omdat het geregent had savonds was het smorgens nogal mistig helaas maar na ik 3 uurtjes had gewandeld begon het op te klaren en heb ik nog wart mooie fotos kunnen maken. Tegen die tijd begonnen de busladingen met Jappen en Duitsers te komen en had ik het wel gezien.

Vrijdag mijn tas ingepakt en savonds had Taka, mijn Japanse huisgenoot een Japanse curry voor iedereen gemaakt. Daarna zijn we met een aantal man nog de kroeg ingegaan en werd het weer een late avond. Na een aantal uurtjes te hebben geslapen opgestaan omdat mijn vlucht om een uur richting Adelaide vertrok. Zaterdmiddag snel Adelaide verkent en de volgende dag had ik een auto gehuurd en de omgeving verkent waaronder Adelaide Hills/Barossa Valley ( De wijnstreken van Australie). Ook ben ik na Hahndorf geweest. Een van de vele Duitse dorpjes hier waar ik Sauerkraut mit Bratwurst und Weissbier heb genuttigt.

Maandagmorgen 7 Januari met de bus richting Murray Bridge gegaan waar ik werd opgehaald door Judith. De tomatenkwekerij is 12 km verwijderd van dit provinciestadje. Het bedrijf is idyllisch gelegen op een heuvel aan de Murray rivier. Wij de WWOOFERS hebben een eigen appartement welke boven op de heuvel is gelegen, en we hebben elke morgen en avond een mooie zonsopkomst-ondergang. Op het moment is er een Japans en een Iers stel, een Schotse jongen welke mijn kamergenoot is en een Duitse. Afgezien van de Duitse blijven de meeste voor een langere tijd.

Zonder rondleiding of briefing mocht ik maandag meteen in het diepe springen, aangezien het nogal druk was en ze net een familieweekend achter de rug hadden. Bovendien was het ook nog eens 40 graden, in de kas was het lekker zweten. In menig Sauna waaronder de infrarood van ons thuis is het minder warm. In Nederland mag je waarschijnlijk niet werken onder deze omstandigheden van de Arbo. Het werk bestaat onder andere uit plukken en snoeien van de tomaten en smiddags inpakken.

Het werk is afgezien van sommige warme dagen (boven de 35c) goed te doen en we beginnen om 0730 en eindigen om 1430. We krijgen al ons eten aangereikt en kunnen gebruik maken van alle groenten en fruit. Ze verbouwen hier oa paprika,aubergine,zuccini,komkommer,bonen,beetroot ( weet de nl naam niet meer) kool en meer.

Na 5 liter te hebben gezweet op de eerste dag ben ik meteen met Harry de Japanner gaan kajakken op de rivier aangezien ik oververhit was. Ik heb hem meteen kajak en zwemles gegeven. Hier op het terrein zijn oa pelikanen,zwanen,ganzen te zien. Iedereen kan gerust zijn er zijn hier geen krokodillen waarmee ben gaat vechten. Wel moeten we oppassen voor de slangen.

Dinsdag na het werk was ik weer gaan kajakken, er stond echter een sterke wind zoals vaak hier. De rivier was snelstromend en ik wilde even afkoelen in de rivier maar ik was de stroming vergeten dus toen kon ik als Ian Thorpe achter mijn kajak aan.

Vrijdagmiddag na de eerste week werken ben ik met Graham de stad ingegaan, hij had nog wat klusjes te doen. We moestten oa een trucklading vol met bierblikken en andere inleveren van het feest. Hier in Zuid Australie hebben ze als enigste state een statiegeldsysteem zoals bij ons , alleen net als in Duitsland op bijna alle blikken en flessen. Het enige verschil is dat je ze moet inleveren direct bij de gemeentelijke recycling.
Uitindelijk bleken ze 1100 blikjes te hebben, goed voor dikke 100 dollar.

Op de terugweg was het tijd om een biertje te drinken in de lokale pub, Dundee hotel. We wilden eigenlijk twee biertjes drinken maar achteraf werden het er iets meer aangezien we wat lol hadden met de barmeiden en de lokale zuiplappen. Weer thuis moest ik nog de Jeep schoonmaken en inladen met alle groeten voor de markt van zaterdag. Desondanks paar biertjes mocht ik nog steeds van hem rijden.

Zaterdagmorgen vroeg op gestaan om samen met Judith na de lokale markt in Murray Bridge te gaan. Het weer zat mee maar het was helaas niet druk. Wel veel lokale mensen ontmoet waaronder een Nederlander die hier al 40 jaar woont. Ik mag a.s. zaterdag weer mee na een andere markt in Willunga, de markt voor de rijkere mensen. Op de markt in murray bridge verkochten we tomaten voor 1,65 per 250 gram en in Willunga is de prijs 4,50 per 250 gram. Per kg kostten de sherry tomaten 16 dollar, nogal prijzig maar ze smaken wel goed gelukkig.

Zondag de dag dat we vrij hadden moest het uitgerekend de hele dag regenen dus we hebben de dag doorgebracht met dvd en een nintendo wii die we hier hebben.

Woensdagavond ben ik samen met Collin na de Murray bridge hotel gegaan om in een poker toernooi deel te nemen. Alle cafes heeten hier hotels vreemd genoeg. Er waren slechts 20 deelnemers en de inleg was slechts 10 dollar maar als je een biertje kocht kreeg je meer fishes. Je kunt al raden dat we een paar biertjes teveel hadden gedronken. Collin was al snel uitgeschakeld en ik helaas 6e geworden. Alleen de eerste twee kregen een geldprijs. We hadden de oude 4x4 meegenomen en Collin zou terug rijden. Alleen hij had ook een paar biertjes op en na een stuk te hebben gereden mistte hij een paar bochten en reden we een aantal seconden door de bush, aangezien ik ook wat biertjes op had was het enige wat ik deed lachen. Nadat we gestopt waren ben ik voor de zekerheid maar na huis gereden.

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik mijn tweede week weer bijna achter de rug en zijn de werkzaamheden gelukkig uitgebreid. Vandaag (Donderdag) mijn warmste dag ooit beleefd met 44c. Voor de lol mocht ik ook nog eens Graham helpen met de kassen te besproeien met kalk.

Aangezien ik me hier wel vermaak in de landelijke omgeving blijf ik hier waarschijnlijk nog een aantal weken.

Groeten,
Ben




  • 17 Januari 2013 - 13:37

    Ton En Jozette:

    Hey Ben!

    Leuk weer wat van jou te horen/lezen!
    Lekker warm daar bij jou (hihi). Terwijl wij hier van de sneeuw en 6 graden vorst mogen genieten.
    Grappig te lezen dat jij juist dingen doet om af te koelen terwijl de kachel hier volop stoken.
    Zo te lezen bevalt het jou nog steeds prima, geweldig! Geniet ervan!

    groetjes vanuit de diepvries aan de andere kant van de globe.
    Ton, Jozette Mitch en Jairo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 753
Totaal aantal bezoekers 27102

Voorgaande reizen:

22 December 2014 - 04 Januari 2015

Iran rondreis

17 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Kaukasus rondreis

01 Oktober 2012 - 10 Mei 2013

An Idiot Abroad

Landen bezocht: