Vietnam - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Lommen - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Ben Lommen

Blijf op de hoogte en volg Ben

13 Oktober 2012 | Australië, Sydney

Hallo,

Ik ben vanmorgen aangekomen in Sydney, het weer is hier voorlopig wat minder(20C) als in Vietnam dus ik was vanmorgen even aan het bibberen. Maar heb gehoord dat het hier volgende week ook richting de 30 gaat dus ik zit goed.

Nu dan maar eerst het verslag van Vietnam nog afmaken. Na vrijdagmiddag in Hanoi te zijn aangekomen dacht ik waar ben ik nu beland. Een wirwar van straatjes, chaotisch verkeer en dat is nog zacht uitgedrukt. Eenmaal bij het hotel kwam de manager meteen na buiten om me welkom te heten, hoezo een warm welkom. Een Vietnamese piccolo nam mijn backpack mee wat opzich wel grappig was want hij was bijna net zo groot als mijn rugzak. Ik kreeg meteen de mededeling dat er een probleem was met de electriciteit op mijn kamer en dat ik na een zusterhotel moest. Ik dacht waar kom ik nu weer terecht maar wat bleek ik had een deluxe kamer gekregen zonder extra bij te betalen.

Savonds maar de stad ingegaan met een plattegrond op zak, maar het navigeren ging me zoals normaal goed af. Meteen bij de eerste keer een grote weg oversteken moest ik even nadenken, zal ik wachten of.. nee gewoon lopen anders kom je nooit aan de overkant. Er zijn 3 miljoen scooters in Hanoi dus er is altijd een constante stroom van verkeer en stinkende uitlaatgassen.

Zaterdag heb ik een paar museums bezocht, zoals het oorlogsmuseum en ho chi minh museum. Ik geef hier eigenlijk niet zoveel om maar in zo'n land moet je natuurlijk wel weten wat er allemaal is gebeurd. Wat me meteen opviel dat de mensen nog steeds zo vriendelijk zijn tegen buitenlanders na de oorlogen met Frankrijk en Amerika. Bijna overal willen mensen met je op de foto als grote westerling en als ze vragen waar je vandaan komt kent bijna iedereen wel een Nederlandse voetballer.

Zondagmorgen vroeg opgestaan voor de eerste excursie na HaLong bay.
Na een drie en half uur durende busrit over hobbelende wegen, had ik geen massage meer nodig en kwamen we aan bij de haven. Hier gingen we met een bootje na onze zeilboot voor twee dagen. Onze groep bestond maar uit 8 toeristen waaronder twee gekke Ieren en een Zwitserse moeder met twee leuke dochters. Na een tijdje te hebben gevaren gingen we een paar grotten bezoeken en daarna mochten we een uurtje kajakken. Ik ging samen met een van de Zwitserse meisjes kajakken en wat bleek ze ging binnekort ook na Australie.

Terug bij de boot kregen we de gelegenheid om nog even te mogen zwemmen in het aangenaam warme water. Maar toen de gids zei dat we moesten uitkijken voor kwallen, inktvissen wilde niemand meer. Toen maar besloten om de Nederlandse eer hoog te houden en een duikje te nemen onder toeziend oog van iedereen, lafaards.
Savonds na het eten gingen we nog nachtvissen maar dat was geen succes omdat de haak te groot was voor de kleine visjes die je zag rondzwemmen. Na paar biertjes te hebben gedronken ging ik slapen op een keihard matras.

Smorgens werd ik om zes uur wakker en toen maar besloten om op te staan en om TaiChi te gaan doen met de kapitein bij opgaande zon. Alhoewel ik niet zo lenig ben ging het me redelijk af.
De rest van de dag een beetje geluierd in de zon en smiddags kregen we kookles, we gingen onze eigen loempia's maken.

Maandag besloten om niet veel te gaan doen en toen ben ik om drie uur ergens in een kroeg gaan zitten en door de gezelligheid pas savonds tegen elven weer gegaan. Na vele Australiers en Nieuw Zeelanders ontmoet te hebben, had ik ook meteen een slaapplaats geregeld voor als ik nog na Nieuw Zeeland ga. De volgende morgen werd ik met een kleine kater wakker maar ik moest weer weg na de volgende excursie.
Ik wist alleen niet waar we na toe gingen, ik had de dag ervoor een foto gezien en ik zei tegen de hotelmanager hier wil ik wel na toe. Dus toen ik in de bus vroeg waar we na toe gingen moest iedereen lachen.

Uiteindelijk hebben we een tempel bezocht, een rondvaart op een kano gemaakt tussen de bergen en nog een klein stukje gefiets. Achteraf een geslaagde dag in een nationaal park. Maar een ding het vervoer hier is verschrikkelijk, het gaat langzaam en je word helemaal door elkaar geschud.

Donderdag heb ik nog paar museums bezocht en ben toen maar weer de kroeg in gegaan om wat medereizigers te ontmoeten. Savonds ging ik nog na een voorstelling, Water Puppet Theatre. Hierin word het verhaal van Vietnam vertaald door poppetjes die zogenaamd op het water dansen. Helaas geen fotos ervan gemaakt omdat ik nog steeds geen camera heb.
De show was verder slaapverwekkend en ik was volgens mij als eerste weer buiten om maar weer een biertje te gaan drinken. Die avond een Australische man ontmoet die in Vietnam werkte als general manager van een resor. Hij wilde mij wel een baan aanbieden in Vietnam als Leraar of Gids aangezien ik paar talen spreek dus wie weet.

Vrijdagmorgen afscheid genomen in het hotel en richting het vliegveld gegaan met de taxi. Achteraf gezien had ik langer in Vietnam moeten blijven om ook na het zuiden te gaan en ik weet eigenlijk ook niet waarom ik dat niet heb gedaan, maar misschien kom ik op de terugweg nog langs.

Na een vlucht van drie uur landde ik op Kuala Lumpur waar ik nog vier uurtjes moest wachten voor mijn vlucht richting Sydney.
Ik was alleen niet op aan het letten want ik ben door de Maleisische douane gegaan om 5 min later weer vrolijk terug te gaan door de douane maar niemand die me wat vroeg verder.

Na een vlucht van 8 uur landde ik vanmorgen om 9 uur in Sydney, het uitzicht vanuit de lucht met het bekende Opera House en Harbour Bridge was prachtig.

Groeten uit Sydney, Australia !!


  • 13 Oktober 2012 - 14:12

    Mehmet:

    hallo vrient

    jij bent echt gooi uittager bij belden is heel erg truk
    heel veel sucses

  • 13 Oktober 2012 - 20:26

    Ton En Jozette:

    Hey Ben.
    Wij lezen met veel plezier jouw geweldige verhalen. Hopenlijk hou je dat jouw hele trip vol ;)
    geniet ervan aan de andere kant van de wereld!

    groetjesssssssssssss

  • 17 Oktober 2012 - 19:50

    Ger Coopmans:

    Hallo Ben,

    lk kljk nu voor de eerste keer op jou blog en het eerste wat me opvalt is dat je veel te zeggen hebt (in geschrift dan wel) dit is iets wat ik van jou niet gewend ben. maar ik vind het prima, dus ga vooral door met het schrijven van verslagen en foto's sturen dan ga ik je zeker volgen.

  • 19 November 2012 - 17:15

    Ger En Truus Lommen:

    ha ben leuk wat je allemaal beleefd onder weg wij hopen dat je vlug werk vind veel groetjes van ons allemaal

  • 19 November 2012 - 17:15

    Ger En Truus Lommen:

    ha ben leuk wat je allemaal beleefd onder weg wij hopen dat je vlug werk vind veel groetjes van ons allemaal

  • 19 November 2012 - 17:15

    Ger En Truus Lommen:

    ha ben leuk wat je allemaal beleefd onder weg wij hopen dat je vlug werk vind veel groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 27092

Voorgaande reizen:

22 December 2014 - 04 Januari 2015

Iran rondreis

17 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Kaukasus rondreis

01 Oktober 2012 - 10 Mei 2013

An Idiot Abroad

Landen bezocht: