Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Lommen - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Lommen - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Ben Lommen

Blijf op de hoogte en volg Ben

05 Mei 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Xini chao, (Hallo in Vietnamees)

Aangezien ik de laatste weken nog het een en ander heb meegemaakt en ik vandaag op mijn laatste dag in Phnom Penh nog wat tijd over heb gun ik jullie nog een nieuw blogje.

Vorige week vrijdag, mijn laatste dag in Hue had ik een scooter gehuurd. Deze kostte slechts 6 dollar voor de hele dag ;) Ik wilde richting het strand rijden wat ongeveer 15 km was en daarna langs de zee de bergen in gaan. Na tien km kwam ik tot stilstand aangezien ik vergeten te tanken was :p Een paar meter met de scooter te hebben gelopen kwam er al een man naar me toe met een 1,5 liter fles benzine waarmee ik terug na de stad kon rijden en tanken.

Bij het strand aangekomen bleek dat ik alleen was op wat vissers na, was mooi om even te relaxen na twee weken in het hectische Vietnam, lekker met een kokosnoot in een hangmat zonder vervelende verkopertjes.

Smiddags terug de stad ingegaan om wat rondjes door de stad te rijden wat erg leuk was door het drukke verkeer. Zolang je alles doet wat bij ons niet mag dan zit je hier goed, links en rechts inhalen, continu toeteren en door rood rijden :) Daarna wilde ik richting de tombes gaan die ook 15 km buiten de stad in de jungle waren. Eenmaal buiten de stad was ik op mijn kaart aan het kijken waar ik na toe moest omdat hier weinig staat aangegeven toen er een vrouw stopte die vroeg waar ik heen wilde. Ze zei dat ze vlakbij de tombes woonde en ze me de weg zou wijzen. Na de tombes te hebben bezocht nodigde ze me uit bij haar thuis voor een kopje thee. Haar huisje was niet meer dan een schuur met golfplaten dak die nooit waterdicht kan zijn in het regenseizoen en verder stond er een bed,tafel en een klein keukentje. Na wat gepraat te hebben had ik besloten om haar maar wat geld te geven aangezien ze me ook de weg had gewezen en ze verder niet veel te besteden hadden, dan maar een paar biertjes minder.

De volgende dag ging ik met de bus van Hue naar Da Nang, wat drie uur zou duren. Het was een slaapbus maar deze zijn niet gemaakt voor grote mensen ;). Ook ben maakt tijdens het reizen wel eens een foutje, ik dacht dat de bus in Da Nang bij het busstation zou stoppen maar na een aantal mensen in het centrum te hebben gedropt reed hij verder langs de boulevard. Na een tijdje wist ik al waar we heen gingen, Hoi An 20 km verderop. Uiteindelijk maar in de bus gebleven en in Hoi An taxi terug richting Da Nang.

Zondag van Da Nang terug gevlogen naar Ho Chi Minh met jetstar en zoals gewoonlijk had die maatschappij weer vertraging maar ik had verder toch niks te doen. De volgende morgen ben ik met de bus richting Cambodja gegaan. De busreis duurde zeven uur inclusief grensovergang wat verder soepel ging, geen controle of niks wat ik verwacht had.

Ik zat in de bus langs een Nieuw Zeelander die in HCM als engels leraar werkte, in Phnom Penh hebben we savonds nog een aantal biertjes gedronken en hebben we gegeten in een authentiek Khmer restaurant. De keuken hier is verder niet heel bijzonder als je Vietnamees eten gewent bent maar evengoed wel goedkoop.

Dinsdag de toerist uitgehangen in Phnom Penh en onder andere de killing fields van het Khmer Rouge regime bezocht. Na 15 min ben ik hier op deze griezelige plek weer gegaan waar ze onder andere een tempel vol met schedels en andere botten hadden. Daarna ben ik richting de schietbaan gegaan waar je een menukaart kreeg met keuzes aan geweren. O.a. AK47,M16,Raketwerpers en granaten. Met geld kun je alles kopen hier in dit land. Ik vond 40 dollar voor de AK47 genoeg en kreeg 25 kogels om wat kokosnoten het leven zuur te maken. Het schieten was moeilijk genoeg met dit russisch geweertje en achteraf had ik pijn aan mijn schouder, desondanks toch nog twee keer geraakt.

Toen ik avonds op de boulevard wilde gaan eten raakte ik weer aan de praat met een Australische man die me de oren van mijn kop af had gepraat maar hij wilde na Vietnam gaan dus ik heb hem advies gegeven.

Woensdagmorgen met de bus richting Siem Reap gegaan. De busreis duurde ook 6,5 uur en was bepaald niet comfortabel, mijn stoel ging niet naar achter en de airco was niet bestand tegen de tropische hitte.
Achteraf waren het de twee slopende busreizen meer dan waard toen ik Angkor Wat had bezichtigd, waarschijnlijk een van de mooiste tempels ter wereld. Wel was het een hel om in de tropische hitte van 38 graden en gevoelstemparatuur van dik 40 alles te bezichtigen.

Ik vlieg morgenvroeg verder richting Kuala Lumpur waar ik nog twee dagen blijf en donderdag mijn reis beeindig in Dubai. Vrijdagmiddag om 1330 land ik weer in Nederland.

Groeten en tot snel




  • 07 Mei 2013 - 14:18

    Annie En Arie:

    Hallo Ben wat heb jij veel meegemaakt en gezien, geweldig dat je dit allemaal durft.
    Maar je zult toch wel blij zijn nu je weer naar huis gaat.
    Een hele goeie reis nog en tot ziens als je thuis bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 4721
Totaal aantal bezoekers 27074

Voorgaande reizen:

22 December 2014 - 04 Januari 2015

Iran rondreis

17 Mei 2014 - 05 Juni 2014

Kaukasus rondreis

01 Oktober 2012 - 10 Mei 2013

An Idiot Abroad

Landen bezocht: